Menu

Поиск по этому блогу

Від престолу до схими

Web Speech API

Ігор Ольгович князь Чернігівський та Київський

Igor Olkhovych, Prince of Chernihiv and Kyiv

Вступ

Пам'ятник князю Ігорю Ольговичу (у хрещенні — Георгій, †1147) у Чернігові вшановує одного з найяскравіших і водночас найбільш трагічних правителів доби Київської Русі. Ігор Ольгович був сином Олега Святославича, онуком великого князя Святослава Ярославича та представником могутньої гілки чернігівських Ольговичів. Відомий своїм нетривалим князюванням у Києві та мученицькою смертю, він був канонізований Православною Церквою як святий благовірний князь Ігор Чернігівський і Київський.

Історичний контекст

Ігор Ольгович був останнім князем, який сидів на Київському престолі лише два тижні (у 1146 році), після чого був повалений і ув'язнений. Його трагічна загибель від рук киян у 1147 році була спричинена міжусобною боротьбою за владу між Ольговичами та Мстиславичами.

Святий Ігор шанується як символ смирення і відмови від мирської влади: перед смертю він прийняв схиму у Федорівському монастирі в Києві. Його мощі пізніше було перенесено до Спасо-Преображенського собору в Чернігові.

Його називають мучеником і канонізували через трагічну і жорстоку загибель від рук розлюченого натовпу після того, як він відмовився від влади і прийняв чернечий постриг.

Мученицька Смерть

Ігор Ольгович посів київський престол у 1146 році після смерті свого брата Всеволода, але його князювання тривало лише два тижні. Кияни, які не любили рід Ольговичів, повстали і підтримали іншого князя – Ізяслава Мстиславича.

  1. Полон і Схима: Ігор програв битву, потрапив у полон і був посаджений у "поруб" (холодний дерев'яний зруб). Важко захворівши, він попросив дозволу постригтися в ченці та прийняв схиму під іменем Гавриїл у Київському Феодорівському монастирі.

  2. Жорстоке Вбивство: Через рік, у 1147 році, брат Ігоря Святослав Ольгович виступив проти нового київського князя Ізяслава. Розлючені кияни, зібравшись на віче, вирішили, що Ігор, навіть як чернець, все ще становить загрозу, оскільки його родина продовжувала боротьбу за київський стіл. Натовп увірвався до храму, схопив Ігоря під час богослужіння, жорстоко побив, а потім, прив'язавши до ніг мотузку, проволік його тіло вулицями Києва і залишив на торговій площі.

Він загинув не як воїн, а як беззбройний чернець (схимник), що стало підставою для визнання його мучеником (або, точніше, страстотерпцем, оскільки він прийняв смерть не за відмову від віри, а від рук співвітчизників під час міжусобиці, виявивши християнське смирення і відмову від боротьби).

Причини Канонізації

Князь Ігор Ольгович був канонізований у лику благовірних (правителів, які відзначилися праведним життям) та страстотерпців (святих, які прийняли мученицьку смерть від своїх або за політичними мотивами, а не від іновірців).

Головні причини:

  • Мученицька Кончина: Його смерть від рук розлюченого натовпу після прийняття чернечого сану і відмови від мирської боротьби була розцінена як невинна і мученицька жертва, а сам князь — як страстотерпець.

  • Раннє Шанування: Вже незабаром після вбивства, згідно з літописами, народ усвідомив, що було вбито невинну людину. Почалося його швидке місцеве шанування як святого і мученика.

  • Перенесення Мощей: У 1150 році його мощі були урочисто перенесені його братом Святославом до Чернігова (у Спасо-Преображенський собор), що стало потужним поштовхом до його загальноцерковного визнання.

  • Династійний Фактор: Для чернігівських князів Ольговичів канонізація члена їхньої династії була важливим чинником для зміцнення авторитету роду.

Він шанується як Святий благовірний великий князь Ігор Чернігівський і Київський, чудотворець.

Igor Olkhovych, Prince of Chernihiv and Kyiv

Розташування та опис пам'ятника

Пам'ятник розташований у історичному центрі Чернігова, на території древнього Валу (Чернігівського Дитинця), неподалік від Катерининської церкви та Спасо-Преображенського собору. Це місце було обрано не випадково, адже саме тут знаходиться його родова усипальниця та ключові споруди часів його правління.

Igor Olkhovych, Prince of Chernihiv and Kyiv
  • Композиція: Князь зображений у повний зріст, у бойовому, але водночас стриманому князівському вбранні.

  • Символізм: Його поза виражає благородство та велич правителя. Пам'ятник підкреслює його подвійний статус — і як світського правителя (князя), і як святого мученика.

У 1150 році князь Новгород-Сіверський Святослав Ольгович переніс мощі свого брата в Чернігів і поклав у Спасо-Преображенському соборі.
Під час монголо-татарської навали на Русь (1237-1240 рр.) Мощі князя Ігоря разом з ракой щоб уникнути їх наруги були заховані чернігівцями під фундамент собору, де перебувають і понині. Всі спроби підняти раку з мощами наверх не принесли бажаного результату в зв'язку з небезпекою обвалення несучої стіни собору. Рака з мощами святого Ігоря знаходиться під спудом, ймовірно, біля північної стіни.

Значення

Пам'ятник Ігорю Ольговичу є частиною цілісного історико-культурного комплексу Чернігова. Він виконує кілька важливих функцій:

  1. Увічнення пам'яті: Нагадує про епоху розквіту Чернігівського князівства, яке було одним із найпотужніших центрів Київської Русі.

  2. Релігійний аспект: Він шанується як Святий благовірний великий князь Ігор Чернігівський і Київський, чудотворець.

  3. Туристичний об'єкт: Входить до обов'язкового маршруту по історичному Валу.